torsdag, december 07, 2006

Ärtsoppa och makorinilåda

Få saker väcker lika många sidkussioner i den här familjen som ärtsoppa och makaronilåda.

Så här är det. Ärtsoppsburken öppnas, innehållet hälls i en kastrull, vatten tillsätts. Snabb uppkokning och därefter servering. Magnus däremot ska alltid hålla på och krydda och ha sig. Timjan, oregano och jag vet inte vad allt. Så kan man inte ha det.

Makaronilådan kryddas med peppar och salt. Köttmakaronilåda innehåller malet kött, makaroner och äggstanning. Gör man som Magnus och sätter i champinjoner, korv, paprika, tomater och en drös med kryddor så är det inte längre makaronilåda. Hur svårt kan det bli?

3 kommentarer:

Kicki sa...

På ärtsoppsfronten är jag väldigt konservativ. Lök och kött får man ha i den, på sin höjd. Har diffusa minnesbilder från farmors ärtsoppa som ibland innehöll morötter. Men det känns alldeles för liberalt. Timjan? Oregano? Kommer inte på frågan!

Anonym sa...

Näej! Nu får du ge dig Marika. Jag har alltid i Timjan för jag är väldigt konservativ av mig.Jag är inte rädd heller att prova något nytt.Har blivit bjuden många olika varianter med ärtsoppa,men faller alltid tillbaka till Kunglig smak. Ärtsoppa skall ätas så som den är och man skall helst dricka varm punsch därtill. Ärtsoppan skall kryddas med Timjan och inte OREGANO, Hu jeda mig! Receptet finns i Gustav V receptsamlingar. Ni som är bildade i Svensk Historia. Vet ju att en viss Kung blev förgiftad och dog vid Örbyhus av just Ärtsoppa och varm punsch. Jag äter gärna Ärtsoppa men kryddor förgyller ju tillvaron som bekant.
Så konservativ som jag är så äts den helst så. Som man alltid sedan urminnestider ätit Ärtsoppan.

Marika sa...

Han dog. Det tycker jag att säger allt.