onsdag, oktober 18, 2006

Service på barnrådgivingen

Rådgivningstanten: Läkaren ni ska till pratar bara finska.
Mannen: Jag kan ingen finska.
Rådgivningstanten: Ni får använda teckenspråk.

Undrar om läkare, barn eller förälder hade fått ut något av det besöket.

Men då, som i en dröm, kom det en räddade ängel med en bebis på armen ut ur granntantens rum . Det visade sig vara mannens sambo och hon ställde upp och traskade iväg med det andra barnet till den väntande läkaren.

Den läkaren, en kvinna, blir jag inte klok på. Ca 60 år, väldigt svårt att avgöra exakt ålder, ser ut som om hon hade allvarliga problem med alkoholen och försöker täcka över det alkoholplufsiga ansiktet med inte bara dubbelt utan tre fyra gånger för mycket smink. Smink i gälla färger dessutom. Och låtsas inte förstå ett endaste ord finska. Jag kan väl smälta att hon inte kan säga "titta bollen" till barnet, men att jag måste översätta "titta bollen" till finska åt henne så hon ska förstå vad jag säger är värre.

Inga kommentarer: