lördag, mars 24, 2007

Minnesbok

När jag gick i lågstadiet var det ett mer eller mindre måste att ha en Minnesbok. En ganska tjock bok med fina pärmar och många vita fina blad. Jag hade nog en 2-3 sådana under lågstadietiden.

I Minnesboken var det sedan meningen att ens vänner skulle skriva små hälsningar till bokägaren och klistra in en fin glansbild. Vännerna bestod alltid av klasskkompisarna. Som rubrik skrev man alltid Minne till Marika (elller vad flickan nu hette, inga pojkar hade vännböcker). Hälsningen bestod alltid av någon gammal vers på rim. Det var alltid jobbigt att komma på en vers som ingen redan hade skrivit.

Och eftersom det är ett ljuvligt vårväder ute idag så passar det bra med följande vers:

Sol ute
Sol inne
Sol i hjärta
Sol i sinne


Fast min favorit är

Av hela mitt hjärta jag önska dig vill
en gubbe som äter både potatis och sill

eller

Upp för en backe och ner för en äng
Där står Marika och kysser en dräng


Så här efteråt kan vi väl vara överens om att man som åtta åring har en ganska snedvriden bild av verkligheten.

Inga kommentarer: