tisdag, september 19, 2006

Jag har fått svar på min fråga om plastpåsarna i mataffärerna

Kesko var snabba med sitt svar, dock lite kryptiskt. Jag var ju besvärlig och ställde min fråga på svenska.

Tack för Ert meddelande.

All respons vi får är viktig då vi utvecklar kvaliteten hos våra produkter.Vi kommer att vara i kontakt med produktens köparen och informera om det är möjligt att få plastpåsar utan reklam.


Osla däremot tog tid på sig att svara, men kom med ett riktigt bra svar.

Vi tackar er för ert utvecklingsförslag.

Grundtanken är helt bra och förr i tiderna var ju plastpåsarna i butikerna helt gratis och var en del av reklamen.

Ur ekologisk synvinkel är det dock inte en bra idé. Gratis plastpåsar ökar åtgången, mängden skulle säkert explodera om butikerna skulle betala kunderna för påsarna, detta skulle garanterat leda till hamstring av påsarna.Plastpåsarna används oftas som slit & släng och de tillverkas av oljeprodukter, som inte är en oförnybar naturresurs.Därför är påsarna prisbelagda, för att hålla åtgången saklig.Bäst ur ekologisk synvinkel skulle vara att alla kunder skulle ha egen köpkasse eller korg.

Om ni kan sända oss er adress, så sänder vi er gärna en Osla-köpkass.


De har ju faktiskt ett riktigt argument för varför de tar betalt. Men vi (och säkert en majoritet av den finska befolkningen) använder plastpåsarna man köper i affären som soppåsar när matvarorna har radats in i kylen. Om jag använder tygkass eller återanvänder plastpåsarna tills de går sönder så skulle det innebära att jag istället blir tvungen att köpa soppåsar. Och hur idiotiskt är inte det?

Alltså det här är ett större problem än vad ni anar.

2 kommentarer:

Kicki sa...

Detta får mig ju oooooosööökt att tänka på att... *försöker se trind och Harrysson-gemytlig ut* ...att man kunde ju tänka sig att soppåsarna som man får köpa på rulle är gjorda på något annat sätt och kanske är miljövänligare? I så fall är det ju ekologiskt, och kanske även ekonomiskt, försvarbart att använda sig av dem istället för mataffärens kassar.

Marika sa...

Köpta soppåsar som man skulle kunna tänka sig att uppfyller någon form av miljökrav brukar lida av följande två problem.
1) för små
2) går sönder när de är fullproppade

Men annars så tycker jag att du har en bra poäng.