lördag, september 09, 2006

Sexualundervisning i lågstadiet

Det brukar hända att jag ibland läser om upprörda föräldrar i USA som tycker att det är förfärligt att deras små oskyldiga barn undervisas i sexualkunskp. Jag brukar skratta åt de stackarns föräldrarna som tror att deras barn inte vet något, men samtidigt tycka att det är sorgligt att dessa föräldrar inte vill att deras barn ska få nödvändig kunskap i god tid före det är aktuellt att börja praktisera själv.

Tydligen är det inte bara i ett modernt men i bland ett ack så konservativt USA sådana föräldrar lever i. Ett exemplar av mamma med skygglappar har gått vilse ända till Borgå. I dagens upplaga av Borgåbladet finns det en artikel om en mamma (som säger sig dela åsikt med många fler) som är upprörd över att det i hennes 11 åriga barns biologibok finns tecknade bilder av samlag.

-Barnen börjar ju undra om det är sånt här mamma och pappa sysslar med, säger den upprörda mamman.

Till denna mamma vill jag bara säga (hon läser ju naturligtvis min blogg) att din gulleplutt till barn högst antagligen redan vet vad mamma och pappa sysslar med. Det är väl bara bra att det finns kunnigt folk som tar upp pinsamma ämnen och reder ut begreppen? Eller det kanske är där skon klämmer? Du kanske är rädd för att barnen ska komma hem från skolan och berätta vad de lärt sig och ställa några kompleterande frågor? Svälj det sura äpplet och var i stället glad över att dina barn får undervisning och kunskap i ämnet och slipper gissa sig till vad som händer i ert sovrum.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Varför denna föraktfulla inställning mot andra föräldrar? Uttrycket "ett exemplar av mamma" är talande - och alls inte vackert. Det skulle inte skada med mera respekt för andra mammor, andra familjer och andra synsätt.

Marika sa...

Du förstår, det här är min blogg. Ett ställe var jag uttrycker mina tankar. Sen om de är föraktfulla och respektlösa så är de väl det då, mina tankar är det i alla fall.

Kalle af sa...

Kör hårt, Marika!

Marika sa...

Äh, var det bara du Kalle som smög omkring här. Jag som hade hoppats på att få lära mig fler adjektiv om mig själv.

Kalle af sa...

Nog kan jag en del adjektiv jag också, om du vill lära dig... fast andra än Sven-Olav förstås!

Marika sa...

Ja eftersom ni inte är överens om så värst mycket annat heller så skulle det ha överraskat mig stort om ni var ense om adjektiven.