tisdag, september 26, 2006

Smärta

Jag hittar det ibland trots att det ligger i en låda jag sällan öppnar. Det lilla svarta häftet med blodröda kanter på bladen. Det som skrevs i häftet är snart fyra år gammalt, men smärtan och hopplösheten går det inte att ta miste på. Trots att jag vet att jag kommer att börja gråta så kan jag inte låta bli att öppna häftet och läsa. När jag tårkat tårarna ser jag mig omkring, jag hör Magnus leka och skratta med barnen och jag tackar Gud för att han lever.

Det är snart sju år sedan han körde av motorvägen i Rotebro, norr om Stockholm och träffade det ända trädet som växte i närheten. Han fick ratten i magen, fötterna krossade och skadade ryggraden. Jag kände honom inte då. Kanske lika så bra det. Han säger i alla fall att det är skönt att vi inte kände varandra då. Jag ser honom inte som sjuk. För mig är han en frisk person som klagar ovanligt mycket. Ibland glömmer jag och ställer för höga krav. Han gillar det. Hellre så än att jag går omkring och tycker synd om honom.

Han lider fortfarande av sviterna efter bilolyckan både fysiskt (daglig smärta i rygg och fötter), psykiskt (post traumatisk stress) och ekonomiskt (ett av försäkringsbolagen har ännu inte behandlat färdigt hans ärende). En som inte känner till hans historia lägger inte märke till att han har ont. Sakta men säkert blir har han blivit bättre.

Tre år efter olyckan skriver han så här i sin sjukdagbok, det svarta häftet:

Lördag 24 Jan

Vaknar kl 8.00 fast jag borde sova. Båda fötterna värker och jag försöker gå på toa men tappar balansen och smärtan är så intensviv att jag ramlar och inte kan hålla balansen. Kastar mig bakåt i sängen. Jag pallar upp kuddarna och täcket och gör fotövningar liggande med fötterna högt.

Kl. 9.00 Gör nya försök att gå på toa. Den här gången krypande. Kan sedan ställa mig upp och gå tillbaka till sängen. Orsak: var ute med fyra vänner på krogen och fick stå mycket. Drack en liten whisky och två öl på hela kväll så jag är inte bakfull! bara mycket trött.

Åt ej frukost. Vill inte få ont i ryggen. Orkar inte mer påfrestning. Blir sängliggande till kl 15, men sover inget bra. Samlar energi och tittar på tv.

kl 15. Går upp och duschar. Gör middag! Äter kl 17. Ny smärtintensitet. Klarar inte av disken, får ont av att sitta och äta. Tar fram TNS-apparaten. Lindrar något men mest för att jag blir piggare av den.

Lägger mig och läser en bok. Tar fram TENS-apparaten. Ont i ryggen. legat för mycket till sängs idag.

Somnar vid midnatt. Ångest för att jag inte varit utanför dörren.


Söndag 25 Jan

Har knappt sovit en blund i natt. Mycket mardrömmar om bilkrockar och död. Uppskattar till 1-2 tim sömn. Har ont i rygg och vaknat av smärta.

Kl. 8. Tar fram TENS app. för att få igång mig. Är förbannad och less på livet. Känner mig dock bättre i fötterna idag. Äter frukost kl 9. Får ont i ryggen av sittandet víd bordet. Halvligger i soffan och ser på tennis och fotboll sedan handboll hela dagen.

Orolig för morgondagen om jag inte sover en blund i natt. Jag måste ju träna på hjärt och fys rehab på måndag. Skönt att det är på eftermiddag. Tar sömntablett innan sänggåendet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Får man ont av att äta fukost?