måndag, augusti 28, 2006

Två frågor

Eftersom jag tydligen har besök här på bloggen av en tvättäkta präst så tänker jag passa på att ställa två frågor för min allmänbildnings skull som jag faktiskt har funderat ganska så länge på.

Den första är om skilnaden mellan benämningar på olika tjänster inom kyrkan i Finland och Sverige. En pastor i Finland är inte det samma som en pastor i Sverige. Varför inte det och kan du redogöra för skilnaderna?

Den andra frågan är av mer teologisk karaktär. Det är fel att citera enskilda bibelverser och tolka dem bokstavligt har jag lärt mig. Men det verkar ju inte gälla alla och hela tiden. Alltså om man citerar en vers i syfte att "bevisa" något negativt om kristendomen är det fel men om man vill citera i syfte att påpeka något positivt så är det helt okej. Att hänvisa till verser där tex kvinnor eller homosexuella förtycks brukar bortförklaras med just att man inte bara kan stirra sig blind på en vers, men att hänvisa till bibelställen som tex missionsbefallningen, gyllene regeln eller lilla bibeln är det ingen som tycker att är fel. Ofta kan man ju tex se vykort med bara en vers upptryckt. Frågan lyder helt enkelt: varför?

7 kommentarer:

Kalle af sa...

Åhå, jag märkte inte det här inlägget förrän nu, och jag ska nog gå till sängs nu. Men frågor av det här slaget kanske håller till lite senare? Vi återkommer!

Kalle af sa...

Nu är frågorna besvarade på min blogg.
http://karlafhallstrom.blogspot.com/2006/08/frgespalten-ii.html
Välkommen!

Anonym sa...

Men i själva verket är det ju så, att många tar anstöt av både "missionsbefallningen" och "lilla bibeln". Lilla bibeln antyder att man "förgås" om man inte tror på Kristus. Och missionsbefallningen säger att alla folk borde bli Kristi lärjungar, vilket bl.a. betyder att hålla hans bud. Här finns gott om "exklusivitet" och "auktoritetstänkande" att förfasa sig över! Särskilt om man hyllar "inklusiviteten". Så chansen är stor att varken missionsbefallningen eller lilla bibeln finner nåd ryms med i ett "helhetstänkande" som bygger på "inklusivitet".

Kalle af sa...

Sidu, är du här också, Back? Sedan jag portade dig från min blogg hittar du de mest vidunderliga omvägar för att komma åt mig och mina åsikter.

Det var en kollega som kallade dig "hal som en ål" - och sanningen i det bevisar du gång efter annan!

Anonym sa...

Åhå. Som synes gällde min kommentar Marikas i mina ögon skarpsinniga fråga... Den kanske kan belysas från olika synvinklar?

Marika sa...

Nu ska ni inte häga upp er på mina exempel jag kom med i frågorna. De var tagna ur luften utan någon större baktanke.

Tack Kalle för svaren, nu är jag lite klokare.

Kalle af sa...

Varsågod. Och beklagar att du råkade ut för min dispyt med Back på din blogg. Radera gärna oss båda, om du vill.

Se inlägget Jesus är ingen konstruktion och den andra kommentaren till inlägget Biblicism, auktoritet och lobotomi, så får du lite bakgrund.