onsdag, oktober 12, 2005

Moovie night

Ikväll har jag varit på bio med min mamma. Faktiskt första gången jag går på bio med någon av mina föräldrar, eller överhuvudtaget med någon släkting. Bara det var ju en upplevelse.

Hur som helst, vi gick på Borgås enda biograf, Studio 123, där visar man samma diabildannonser innan filmen börjar som man visade när jag var tonåring. Det är textannonser för Rosso, Borgå bilskola osv.

Filmen vi såg är Klaus Härös senaste film Den bästa av mödrar. En gripande skildring av de finska krigsbarnens upplevelser då de först skickades i väg till Sverige och sen, när de precis vant sig vid sin nya familj, skickas tillbaka till Finland.

Jag rekommenderar filmen varmt. Bra skådespeleri trots att skåningarna inte pratade skånska. Mycket känslosam och berättar på ett skickligt sätt en viktig del av finsk historia. Kan ses flera gånger pga den högra gråtfaktorn. Såna som jag som inte gärna gråter ges en ypperlig möjlighet att böla. Det snyftades högt redan ett par minuter in i filmen och snyftningar hördes ännu medan sluttexterna rullade.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker du ska ta tillfälle i akt och berätta att du varit på Klaus Häros bröllop!

/Malin

Marika sa...

Här skryts det inte. Men jag såg honom faktiskt live idag. Nu blev du avis va?

Anonym sa...

Tycker bara att jag ska påminna fröken om att du jag och mor din var på bio år x tillsammans och såg nåt i stil med Westside Story. Även det på goda Studio 123.