måndag, oktober 31, 2005

Hönshjärnor

Inte för att jag vet varför vettiga människor (jo jag klassar mannen och mig själv som vettiga, eller vi kunde i alla fall vara) köper möbler på Lidl, men nu är det så att vi har köpt en sån där skoskåp. Broschyren med anvisningarna om hur manicken ska skruvas ihop kunde lika bra vara skriven på hebreiska. Det går inte att beskriva, men inte ens min kvinnliga hjärna ser sambanden mellan figurerna på pappret och träbitarna i kartongen. Min gissning är att hela paket snart åker ner i källaren och efter att ha stått i skamvrån ett halvår avslutar sitt liv som icke ihopskruvad skomöbel på eldbål. Nåja, den såg åtminståne tjusig ut på bilden.

Jag är för övrigt hönsvakt den här veckan. 32 hönors välmående beror på mig. Räven tog trettitrean för två veckor sedan. Turligt nog valde räven den sjuka hönan så det var egentligen ingen förlust. Jag går alltså till hönshuset två gånger om dagen och ser till att virrpannorna får mat och att äggen blir plockade. Det finns ett antal bon där det är meningen att de ska lägga sina ägg, men några har fått för sig att lägga dem på golvet i ett hörn. Man undrar liksom varför? Vad beror det på att några individer med hönsjärnor väljer att trotsa normerna? Är det vanligt i hönsvärlden eller kan man klassa dessa få hönor som värstingar? Under de två resterande dagarna som hönsmamma så ska jag närmare lägga mig i deras psykologiska välmående.

Det var allt från FNB för den här gången.

Inga kommentarer: